Registering your operations and getting an identification number for your business

To declare that your business has been created, you must contact the appropriate business formalities center (CFE) to obtain an identification number called Siren.

The CFE's purpose is to simplify your administrative procedures at the time you create, modify, or end your business operations.

You only need to submit a single statement to the CFE to complete all of the administrative, legal, social and tax procedures for all the organizations you are dealing with : Insee, Social Security organizations like Urssaf, tax office (centre des finances publiques)...

You must register with the correct CFE office within eight days of starting your business operations. A one-stop-shop enables to complete administrative formalities online.

Your CFE office is the one that is local to your head office or to the location where you conduct the majority of your operations. To find your CFE office, please visit the website guichet-entreprises.fr.

When you submit your business creation file (RCDE), the CFE will issue you a receipt marked « en attente d’immatriculation » (pending registration) which you can use to take the next steps until you receive final approval of registration.

Once your business has been officially registered, you will receive :

  • your Siren number, which identifies your company ;
  • the Siret number, which identifies each place of business operated by the same company.

siret.jpg

It also assigns the APE code for the business sector to which your company or you as a self-employed worker belong. The APE code is used to classify your company’s main operations in relation to the french business nomenclature system (« NAF » code). It also determines the applicable collective agreement as well as the industrial accident rate in the field to which you or your company belong.

CFE :

Centre de formalités des entreprises. Dans un souci de simplification, le CFE est remplacé depuis le 1er janvier 2023 par le guichet unique auprès duquel les entreprises souscrivent désormais par voie dématérialisée les déclarations obligatoires (création, modification ou cessation).

Siren :

Le numéro siren est un identifiant de neuf chiffres attribué à chaque unité légale. Il n'est attribué qu'une seule fois et n'est supprimé du répertoire qu'au moment de la disparition de la personne juridique (décès ou cessation de toute activité pour une personne physique, dissolution pour une personne morale).

Insee :

Institut national de la statistique et des études économiques. L’Insee est chargé de la production, de l'analyse et de la diffusion des statistiques officielles en France : comptabilité nationale annuelle et trimestrielle, évaluation de la démographie nationale, du taux de chômage...

Urssaf :

Les Urssaf collectent et répartissent les cotisations et contributions sociales qui financent l’ensemble du système de Sécurité sociale (financement du système de santé, des aides au logement ou la garde d’enfants, des pensions de retraite…). Les Urssaf accompagnent également les entreprises en difficultés financières, et participent à la lutte contre la fraude et l'évasion sociale.

Siret :

Le numéro siret est un identifiant d'établissement numérique de 14 chiffres.

APE :

(code) Activité principale économique. Toute entreprise et chacun de ses établissements se voient attribuer par l'Insee, lors de son inscription au répertoire Sirene, un code caractérisant son activité principale par référence à la nomenclature d'activités française. Plus précisément, on distingue le code APEN pour l'entreprise et le code APET pour les établissements.